Over mij

Gedreven door zorg en aandacht, betrokkenheid, precisie en transparantie zet Fretwerk zich in om met deze missie een statement te maken.

De eerste gitaar.

De start van een muziekaal avontuur.

Fretwerk is Eugene Blommaert, een gitaar enthousiast sinds het leren van de eerste paar open akkoorden ergens op een zomeravond van 2011. Akoestisch was dat toen nog. Maar toen hij hoorde wat Gary Moore en Joe Bonamassa met een Les Paul konden doen, was er geen stoppen meer aan! Oké, vooruit, John Mayer Live in LA, klonk ook erg goed maar een Stratocaster klonk toch een beetje dun vergeleken met de humbuckers van de Les Paul.

Dus was het duidelijk, mijn eerste gitaar werd een Les Paul. Een Gibson? Nee natuurlijk niet, dat was ver buiten bereik. Een Tokai Love Rock. Helemaal het einde. Dat de gitaar aanzienlijk gewicht meebracht, was onderdeel van de karakteristiek. Bovendien leerde ik toch de eerste riffs en akkoorden, zittend en kijkend naar Marty Schwartz op YouTube.

eugene blommaert speelt een stratocaster
De flexibiliteit van single coils.

In de iconische Stratocaster

Naarmate ik wat ouder werd en de distortion minder begon te worden, ging het geluid van de single coil pickups van de Fender Stratocaster mij steeds meer en meer aanspreken. Zoals gezegd de legendes Stevie Ray Vaughan, David Gilmour, Eric Clapton, Mark Knopfler en vele anderen met hen hadden een groot aandeel in het mij inspireren tot het begeren van een Stratocaster. 60’s spec want ik was ervan overtuigd dat dit het beste aansloot bij mijn speelstijl. En dit keer moest het wel een echte Fender worden, geen instap Squier of een ander aziatische 'wannabee'. Hoor je hoe de purist naar boven begint te komen?

Mijn eerste gitaar mocht niet achterblijven.

Een Tokai zoals een Les Paul hoort te klinken.

Niet zonder reden. Al snel merkte ik het verschil in bouwkwaliteit tussen de Fender en de Tokai. Waarbij de Fender, ondanks het Tremelo systeem, langer en beter gestemd blijft dan de Tokai. Ook het tonale bereik van de Stratocaster klonk in mijn oren groter dan de humbuckers van de Tokai, die nu dof klonken en weinig punch bevatten. Dat vond ik zonde, want het resulteerde in het vaker links laten liggen van de Les Paul gitaar.

En zo geschiedde het, dat ik na de nodige research besloot de humbuckers te vervangen voor een set Gibson PAF ‘57 Classic en Classic Plus humbucker pickups. Dit maakte een groot verschil! Eindelijk hoorde ik de Les Paul zoals hij hoort te klinken. Rijk, rond, zingend, warm, behoudend tijdens de intieme momenten en scheurend wanneer je het allemaal wilt laten gaan.

eugene blommaert speelt les paul
Behouden, onderhouden en verbeteren

Mijn missie is mijn belofte aan jouw gitaar.

Het was toen dat mijn enthousiasme voor het modden en upgraden van gitaren was geboren. Waarom zou de gitaar waar je ooit mee begonnen bent zich niet mogen meten met de high-end Custom Shop gitaren van Fender en Gibson? We hebben allemaal een speciale band met het instrument waar we mee begonnen zijn. Waarom zouden we die trots niet meenemen in alle fases van onze muzikale carrière?

Ik ben ervan overtuigd dat het kan. Met het juiste onderhoud, zorg en aandacht en door het toepassen van upgrades waardoor jouw gitaar zijn mannetje staat tegenover die American made Custom Shop gitaar. Maar dan voor een fractie van de prijs. Met die missie zet Fretwerk zich in om het potentieel van jouw gitaar ten volste te benutten. Gedreven door zorg en aandacht, betrokkenheid, precisie en transparantie zet Fretwerk zich in om met deze missie een statement te maken. Door elk project volgens deze waarden op te leveren.

Jij bepaalt wat er met jouw instrument gebeurd.

Zo brengen wij jouw gitaar in topvorm.

Kies voor de upgrades welke jij het beste vindt passen bij jouw gitaar met onze configurator of laat je adviseren.